Panasonic
DMC-FZ5
- Panasonic DMC-FZ5 - 1328.00
Na
całym świecie, a szczególnie w Stanach Zjednoczonych, aparaty cyfrowe marki
Panasonic są wymieniane jednym tchem obok najbardziej znanych producentów -
Canon, Nikon, Minolta czy Olympus. W Polsce sytuacja jest nieco inna.
Pozycjonowanie tej marki jest raczej w środku tabeli, czego przyczyną jest
prawdopodobnie mała znajomość poszczególnych modeli, postrzeganie Panasonica
jako producenta elektroniki, a nie twórcy aparatów cyfrowych. Takie podejście
polskich amatorów fotografii jest krzywdzące dla produktów tej marki, ponieważ
są one bardzo dobrymi aparatami. Mają dwie cechy, którymi mogą się pochwalić
i mocno wyróżniają się nimi na tle konkurencji. Są to : doskonałe
obiektywy legendarnej marki LEICA, oraz zaimplementowany w prawie każdy kompakt
tej marki system stabilizacji obrazu.
Pierwsze
wrażenie
Pierwsza myśl po wyjęciu aparatu z kartonika - jaki on mały! Nie jest
kieszonkowym aparatem, ale jego wielkość jest podobna do innych aparatów z długim
zoom'em, jednak dużo jaśniejszym od konkurencji, a przez to większym.
Spodziewałem się dużego, ciężkiego aparatu, a w ręce trzymam średniej
wielkości kompakt ze sporym szkłem. To pierwsza zaleta FZ5 - konstruktorom udało
się zmieścić spory obiektyw w średniej wielkości skrzynce, brawo.
Korpus wykonany jest w całości z plastiku, wygodnie leży w ręce, ma grubą
warstwę antypoślizgową na rękojeści, która jest dodatkowo dobrze
wyprofilowana. Wspomniany wyżej, dużej wielkości obiektyw, ma wpływ na
niewielką ilość miejsca pomiędzy tuleją, w której się znajduje, a
uchwytem - co dla osób z dużymi dłońmi może stanowić małą wadę - ale
jest to do przyjęcia. Obudowa obiektywu mocno wystaje poza obrys aparatu, ale
nie ma się co dziwić, w końcu to porządne szkło, a nie namiastka obiektywu.
Na
górze korpusu widzimy pokrętło główne, przypominające trochę stare rozwiązania
aparatów analogowych, przycisk spustu migawki wraz z dźwignią sterowania
zoomem i dwa przyciski funkcyjne. Po drugiej stronie nie ma żadnego przycisku,
a szkoda, bo można by tu dodać jakiś. Z tył aparatu wyświetlacz umieszczony
centralnie, obok wielofunkcyjny nawigator, 5 przycisków i włącznik aparatu -
wszystko przejrzyście umieszczone i opisane. Zwraca uwagę wizjer elektroniczny
(z regulacja dioptrii), umieszczony skrajnie po lewej stronie korpusu - to dobry
pomysł. Używając go zamiast głównego LCD nie zasłaniamy sobie policzkiem
dostępu do przycisków. Co więcej, możemy je kontrolować nie odrywając oka
od wizjera. Jak zwykle duży plus za metalowy gwint do statywu.
Ogólnie
korpus sprawia świetne wrażenie, które dopełnia solidna klapka chroniąca
wyjście video i zasilanie oraz pewne uchwyty do paska.
Kolejna zaletą jest sensownie zamykana, pokaźnych rozmiarów klapką chroniąca
obiektyw, nie filcowe mocowanie, tylko prawdziwe sprężyny, brawo. Czyżby
Panasonic nie miał wad ? Właściwie nie ma, choć tworzywo nie jest
najprzyjemniejsze w dotyku, lekko chropowate i sprawia wrażenie taniego - wg
zapewnień producenta jest bardzo wytrzymałe.
Natomiast osobną kwestią jest sam wygląd FZ5. Konstruktorzy tej serii od lat
uparcie budują swoje aparaty na tym samym korpusie, który przypomina lustrzankę.
Jest surowy, wręcz ascetyczny i bardzo kanciaty. Nie wszystkim się to podoba,
towar kupuje się też na wygląd, a ten korpus nie przyciąga gapiów. A
szkoda, bo kryje w sobie prawdopodobnie niesamowity aparat, co się wkrótce okaże.
Parametry
techniczne
Panasonic jest aparatem średniej klasy, ma dużo funkcji i długa listę
parametrów, stąd też ograniczą się do najważniejszych, resztę znajdziecie
na stronie producenta.
- Obiektyw
: LEICA DC VARIO-ELMARIT, 11 elementów w 8 grupach (3 soczewki asferyczne)
- Ogniskowa
: f = 6,0-72,0 mm (Odp. ogn. ap. 35 mm: 36-432 mm)
- Ustawienie
ostrości w trybie AF 1-punktowy/1-punkt. szybki/3-punkt.
szybki/9-punktowy/punktowy
- Optyczny
stabilizator obrazu MEGA O.I.S. (Tryb 1/Tryb 2)
- Ilość
efektywnych pikseli 5,0 megapikseli
- Czułość
ISO Auto/80/100/200/400
- Ekspozycja
programowa AE, priorytet migawki AE, priorytet przysłony AE, manualna
- Pomiar
światła inteligentny wielopunktowy/centralnie ważony/punktowy
- Czas
ekspozycji 8-1/2000 s
- Przysłona
"Wide": F2,8-F8,0, "Tele": F3,3-F8,0
- Rozmiar
zapisywanego obrazu (piksele) 2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 1280 x
960, 640 x 480, 1920 x 1080, 320 x 240 (filmy)
- Filmy
320 x 240 pikseli 30 kl./s, 10 kl./s Maksymalny czas zapisu zależy od
pojemności karty pamięci
- Tryb
"seria zdjęć" zdjęcia o pełnej rozdzielczości, 3 kl./s lub 2
kl./s Maks. 7 zdjęć (tryb "Standard")/4 zdjęcia (tryb "Fine")
- Wbudowana
lampa błyskowa autom., autom./redukcja efektu czerwonych oczu, spowolniona
synchronizacja/redukcja efektu czerwonych oczu, zawsze wł./wył. Wizjer
0,33" kolorowy EVF (114 000 pikseli) pole widzenia: ok. 100%
- Monitor
LCD 1,8" polikrystaliczny TFT LCD (130 tys. pikseli) pole widzenia: ok.
100%
- Nośniki
danych karty pamięci SD, MMC
- Wymiary
(szer. x wys. x dł.) 108 x 68,4 x 84,8 mm
